Microfoon voor de Flex 6000 serie  

RSS

Anonymous
Lid geworden:48 jaar  geleden
17 september 2013 00:01  

Daar ik na een aantal dagen "spelen" met de Flex 6500, waarbij ik tot nu toe alleen het receiver gedeelte heb uitgeprobeerd, toch ook wel eens een QSO wil maken, moest er een passende mic worden aangeschaft.

Ik dacht, ik bestel de FHM-1, dat is de hand mic die op de het front van de 6500 kan worden aangesloten.

Volgens mij betreft het hier de bekende hand mic van Yaesu, met een andere opdruk.

Deze mic werd me echter niet bepaald aangeraden te gebruiken op de 6500, omdat de Flex een betere mic verdient.

Daarom op zoek gegaan naar een mic die op de XLR aansluiting van de 6500 moet worden aangesloten.

Ger kon mij de Rode M3 aanraden. Kwaliteit voor een schappelijke prijs. Dat was een mic die ik zeker in overweging heb genomen.

De M3 is een Condensator mic, en behoeft daardoor een fantoom voeding, het zij extern of uit batterij die in de M3 past.

Dat is zeker te verwezelijken, maar het had niet mijn voorkeur.

Verder zoekend kwam ik langs diverse merken, zoals Shure, Electro Voice, en het gedoodverfde Heil.

Echter, Rode blijkt uiteraard ook uitstekende Dynamische mics in het programma te hebben.

Na diverse online tests en reviews te hebben bekeken en beluisterd, raakte ik best enthousiast over de Rode Procaster.

Deze mic heeft een vrij groot membraan, voor een behoorlijke output.  En, de af- of instraal karakteristiek is dusdanig dat niet veel achtergrond geluiden worden opgepikt, iets wat ik bv van mijn Icom HM-36 electret mic nou niet bepaald kan zeggen.

De prijs van deze Rode Procaster ligt op het zelfde nivo als de Heil 781.  (ong. € 170 )

Alleen met slechts een dergelijke mic ben je er nog niet. Dan moet er nog een boom of arm worden aangeschaft en een XLR naar XLR snoer.  ( Dit los van de te realizeren PTT verbinding ).

Verder gezocht op internet kwam ik langs een " bundel aanbieding " waar ik uiteindelijk vandaag voor ben gegaan.

N.l.  voor € 169.00,  de Rode Procaster + Fame arm (max. 48 cm) met C-klem én schroef basis + XLR snoer van 2.5 meter.

De aanbieding is te zien op :

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Pro-Audio/Mikrofone-Zubeh-r/_SET_-Procaster-Bundle-Rode-Procaster-DT138-Tischarm/art-REC464

Hoewel het natuurlijk moeilijk blijft om uitsluitend m.b.v. internet reviews tot een koop te komen, geloof ik niet dat het hier een kat in de zak betreft.

73 de PD0RK - Roy

ReageerCitaat
(@pa0aer)
Gewaardeerd lid
Lid geworden:3 jaar  geleden
17 september 2013 12:12  

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. De Rode M3 hebben we uitvoerig getest, ook voor wat de HF instraling betreft. De Heil PR-781 moet je overigens in geen geval gaan gebruiken. Met de flex-3000,5000 en 1500 hebben we daar slechte ervaring mee. Pas na een hardware-aanpassing kun je er redelijk mee werken. De aanpassing voor 781 kun je hier vinden. 

ReageerCitaat
 Anonymous
17 september 2013 13:40  

O.K. Ger, ik zal mijn ervaringen met de Procaster t.z.t. zeker delen op dit forum.

ReageerCitaat
 Anonymous
20 september 2013 00:45  

Deze middag is de Rode Procaster en de montage arm (met snoer) gearriveerd.

Afgelopen avond heb ik hem geínstalleerd, rechtstreeks verbonden, zonder onzinnige toverdozen ertussen. 

Met de RF power op 0 en de monitor functie aan heb ik een zo goed mogelijke audio ingesteld. 

Wat goede resultaten geeft zijn de volgende instellingen:

+20dB >>> aan

mic gain >>> 90%

compression >>> 65 %

Equalizer setting >>> uit (is gewoon niet nodig)

Met deze instellingen heb ik een handvol QSO's gemaakt op 10M en 20M. (o.a. India, Griekenland, en meerdere Brazilianen)

Ik heb om audio rapporten gevraagd en, tenzij de betreffende O.M.'s  liegen, heb ik een prima, vol, en gedetailleerd audio.

Al met al ben ik behoorlijk tevreden met de aanschaf van deze mic.

Nu nog een fatsoenlijke PTT schakeling fabriceren, want met de muis de MOX functie aan en uit zetten is niet geweldig. ;-)

73  de  Roy - PD0RK

ReageerCitaat
(@pa0aer)
Gewaardeerd lid
Lid geworden:3 jaar  geleden
20 september 2013 12:13  

Roy - PD0RK zei
Deze middag is de Rode Procaster en de montage arm (met snoer) gearriveerd.

Afgelopen avond heb ik hem geínstalleerd, rechtstreeks verbonden, zonder onzinnige toverdozen ertussen. 

Met de RF power op 0 en de monitor functie aan heb ik een zo goed mogelijke audio ingesteld. 

Wat goede resultaten geeft zijn de volgende instellingen:

+20dB >>> aan

mic gain >>> 90%

compression >>> 65 %

Equalizer setting >>> uit (is gewoon niet nodig)

Met deze instellingen heb ik een handvol QSO's gemaakt op 10M en 20M. (o.a. India, Griekenland, en meerdere Brazilianen)

Ik heb om audio rapporten gevraagd en, tenzij de betreffende O.M.'s  liegen, heb ik een prima, vol, en gedetailleerd audio.

Al met al ben ik behoorlijk tevreden met de aanschaf van deze mic.

Nu nog een fatsoenlijke PTT schakeling fabriceren, want met de muis de MOX functie aan en uit zetten is niet geweldig. ;-)

73  de  Roy - PD0RK

Roy, proficiat met je keuze. Als je overigens "MOX" aan hebt gezet kun je schakelen met de spatiebalk. Overweeg anders een voetpedaal, gebruik ik al jaaaaren tot volle tevredenheid,

Ger

ReageerCitaat

Bezig